Citroën Berlingo III: koupě a zkušenosti po 5000 km

Nejdříve trochu obsáhlejší úvod do toho, proč jsme vůbec museli kupovat nové auto. Zkraje loňského roku jsme se dozvěděli, že se naše potomstvo rozroste o další kousek (to jsme si ještě naivně mysleli, že do třetice to bude holka, cha). Kromě toho, že jsme samozřejmě byli rádi (a také překvapeni), jsme museli začít řešit menší či větší „problémy“, z čehož největším problémem byla logistika.

Do našeho tehdejšího auta (Ford Grand C-Max II, viz inzerát) se tři sedačky vedle sebe nevešly – není se co divit, na trhu není zrovna moc aut, do kterých by se tři plnohodnotné dětské sedačky daly vměstnat, viz tato tabulka. (Nepočítám do toho sedmimístná auta, kde kvůli umístění dětské sedačky ve třetí řadě hodně ubývá ze zavazadlového prostoru. A s malými dětmi většinou při cestování potřebujete kočár a další věci, takže to taky není zrovna ideální řešení.)

Citroën Berlingo III

Na rodiny, které mají více dětí, a není v jejich autě na zadních sedadlech dost místa na tři autosedačky, myslí i zákon (361/2000 Sb. § 6):

Řidič motorového vozidla je kromě povinností uvedených v § 4 a 5 dále povinen přepravovat ve vozidle kategorie M1 a N1 2), které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem a ve kterém jsou na zadním sedadle již umístěny 2 dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí dětskou autosedačku, třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle pouze, je-li toto dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem.

– Silniční zákon

Pokud jsou tedy vašemu nejstaršímu dítěti více než tři roky, můžete ho posadit třeba doprostřed mezi dvě jiné autosedačky, aniž by samo autosedačku potřebovalo. Pás ale nesmí mít kolem krku (u dvoubodového pásu je to jedno), což znamená, že bude nejspíš potřebovat podsedák, takže se vracíme zpět na začátek: podsedák nebo autosedačka — do malého auta se prostě tři komponenty vedle sebe nevejdou.

My jsme s manželkou nicméně shodli, že z hlediska bezpečnosti bude lepší, když se poohlédneme po autě, které zvládne tři autosedačky. Jasně, vzpomínám si na to, že my jsme jako děcka jezdili v zelené stodvacítce bez pásů a nic se nám nestalo, ale dnes je holt jiná doba. Že se nám nic nestalo je spíš štěstí a náhoda a nedokážu si představit, že bych převážel nepřipoutané děti a sám byl při tom připoután.

Výběr auta

Otázkou tedy bylo, jaké auto pořídit. Osobně nejsem žádný fanda motorsportu nebo aut, takže se v tomto oboru moc nevyznám, automobilový průmysl sám mi nicméně hledání hodně usnadnil. Jak už jsem psal výše — aut, do kterých se vejdou tři autosedačky ve druhé řadě, není moc. Odpadla tím z výběru většina osobních aut. A věděl jsem, že nechci SUV (sportovně-užitkový vůz), už z toho principu, že dneska ho musí mít každý. A že za pěknou fasádou se skrývá spíše stísněný prostor s menším kufrem. A také proto, že cenově už jsou tato auta jinde.

Přemýšleli jsme také dopředu. Nevěděli jsme, zda skončíme u tří potomků — po třech klucích by se nám třeba za pár let zastesklo po holčičce a museli bychom opět řešit problém s logistikou, tedy koupit sedmimístné auto. Proto jsme už teď vybírali sedmimístné, což výběr vhodných modelů ještě hodně zredukovalo.

Naštěstí je tu ještě postupně vymírající kategorie MPV (multi-purpose vehicle), což byl dříve hodně oblíbený segment, dnes je však na ústupu právě kvůli esúvéčkám. Užitkové vozidlo, které sice nenabízí tolik komfortu, leckde se hodně šetří na materiálech i zpracování, ale pro velké rodiny je hlavní se nějak rozumě do auta poskládat a nezlámat si při tom ruce i nohy a odvézt dost nákladu.

U Citroënu, respektive v celé Groupe PSA, pod který spadá mimo Citroën i Peugeot a Opel, tohle pochopili a MPV dál nabízejí. A to v podobě třech vozů postavených na stejném základu, lišících se hlavně vzhledově a úrovní výbavy (a tedy i cenou):

Zleva Opel Combo, Citron Berlingo a Peugeot Rifter, rozměry totožné
(Zdroj: https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php)

Opel Combo, Peugeot Rifter a Citroën Berlingo. A právě na Citroën Berlingo padlo naše oko. Měli jsme na vůz rozpočet cca 500 tisíc Kč, do kteréhož se nové Berlingo vejde i v lepší výbavě (kterou bychom tak jako tak potřebovali, viz dále). Ze zástupců jiných automobilek bych zmínil Seat Alhambra, Ford Galaxy/S-Max nebo Volkswagen Sharan, ale ty jsou cenově už někde jinde a s naším rozpočtem bychom měli několik let staré auto bez záruky, zatímco Berlingo by bylo nové, s pětiletou zárukou a bez nutnosti do auta investovat další peníze hned při koupi. Poslední variantou byl Volkswagen Caddy, který je sice cenově dostupný, ale vadilo mi u něj, že druhá i třetí řada sedadel jsou lavice, nikoliv jednotlivá sedadla.

Citroën Berlingo

Nakonec jsme se tedy rozhodli pro nové Berlingo, které se ve své třetí generaci prodává od roku 2018. Všechny tři modely z koncernu PSA se vyrábí ve dvou variantách: kratší a delší (u Berlinga je to označeno jako M a XL verze). Rozdíl je jednak v celkové délce (4403 mm vs 4753 mm — XL je o 35 centimetrů delší) a jednak v rozvoru náprav (2785 mm vs 2975 mm — rozdíl 19 cm).

Od nového auta jsme požadovali minimálně tyto vlastnosti:

  • třetí řada sedadel (není v základu, jedná se o příplatkovou výbavu cca za 20 tisíc Kč)
  • prodloužená XL verze (třetí řada sedadel je pak podélně posuvná, takže je tam více místa na nohy)
  • benzínový motor (jezdíme hlavně kratší trasy a měl jsem popravdě z dieselu strach, i když v dnešní době už asi s diesely není na kratších trasách problém)
  • úroveň výbavy aspoň prostřední Feel, protože nejnižší Live je hodně osekaná

Sehnat takto poskládaný kus bylo hodně složité — je to zkrátka kombinace, která se moc „na sklad“ nevyrábí. Mohli jsme si vůz objednat do výroby, ale přineslo by to vyšší cenu a také problémy, které jsem nechtěl řešit (pár měsíců čekání, jiný motor, než jsme chtěli apod.) Takže jsem si nastavil upozornění na Sauto a TipCars a sledoval každou chvíli stránku se skladovými vozy Citroën.

Jeden kus se objevil v Plzni, ale hned byl zarezervován. Druhý kus až po pár týdnech, tentokrát v AutoSchwab v Kladně. Naštěstí na něm rezervace ještě nebyla, takže jsem ihned volal a prodejce mi ho zarezervoval. Chtěl bych zde poděkovat panu Slepičkovi z Auto Schwab, se kterým byla naprosto příkladná domluva a proběhlo díky němu všechno bez problémů.

Na začátku listopadu 2019 jsem tedy jel dlouhou cestu do Kladna a vrátil se zpět s autem, o kterém bych vám rád řekl pár poznatků a zkušeností. Abych upřesnil konfiguraci, tak se jedná o benzínový Citroën Berlingo XL 1.2 PureTech 110 HP s manuální šestistupňovou převodovkou o výkonu 81 kW ve stupni výbavy Feel a s několika příplatkovými pakety, které také popíšu. Na rozdíly ve výbavě Live — Feel — Shine se můžete podívat v tomto letáku (platný k 02/2020, v budoucnu se výbava může měnit):

Exteriér: navrženo pro rodinu

Začněme tím nejméně důležitým (anebo nejdůležitějším; záleží, co od vozu očekáváte) — vzhledem. Názor na Berlingo (a možná celou modelovou řadu Citroënu) bude asi hodně polarizovaný. Vycházím z osobní zkušenosti, kdy půlka lidí tvrdí, že je Berlingo krásné (většinou lidi s rodinami), druhá půlka mi říká, že jsem si koupil Multiplu (většinou lidi bez rodin).

Nikdy bych si nepomyslel, že si koupím Berlingo. Když ho v roce 2018 představili a letmo jsem jej zahlédnul, nelíbilo se mi. Ty masivní boční bumpery mi přišly jako něco, co ho ponižuje na věc z hračkárny. Teprve postupem času, až když jsem začal reálně řešit koupi, jsem k němu našel cestu, a teď se mi vyloženě líbí.

Citroën Berlingo zepředu

Jasně, Berlingo asi nikdy nevyhraje cenu krásy, ale přední maska se podle mě povedla. Oddělené denní LED svícení od hlavních světel mi přijde fajn, stejně jako chromovaná linka s včleněným logem. Co na tom, že tvarově je to stále dodávka — do žádného osobního auta se zkosenými boky a zadními dveřmi tolik zavazadel nenaskládáte, přitom je vozidlo vzdušné a prostorné. Ze všech tří modelů koncernu PSA se mi Berlingo líbí asi nejvíce.

Citroën Berlingo – boční posuvné dveře

Co rodiny s malými dětmi určitě ocení jsou zadní posuvné dveře na obou stranách. Díky nim je dveřní otvor obrovský a manipulace s dětmi při upínání do sedaček a nastupování i vystupování je velmi pohodné. Hodně tomu napomáhá i výška Berlinga — sedadla jsou o dost výše, než v běžném osobáku, takže se při čachrování s dětmi na zadních sedadlech nemusíte hluboko sklánět. Suma sumárum, tohle je přesně ta věc, proč si pořizuji rodinné MPV.

Vysoká sedadla mi hodně vyhovují i z pohledu řidiče, rozhled z auta je díky tomu parádní. V příplatkové verzi (tuším, že ve výbavě Feel je v základu) se dá sedadlo řidiče výškově seřídit, takže lze sedět ještě výš. Celkově mi přijde, že oproti C-Maxu mám mnohem větší přehled o tom, co se na silnici děje kolem mně.

Zatímco přední polovina auta prošla oproti předchozí generaci značnou proměnou, zadek zůstal téměř nezměněn. Vyvolává-li tedy přední maska kontroverze nebo emoce, ať už tím či oním směrem, zadní část je naprosto nezajímavá, a nebýt prosklených pátých dveří, byla by to prostě dodávka. Slovy klasika: not great, not terrible. Doufám, že v některém z příštích faceliftů se zadek dočká trochu větší kreativity.

Páté dveře se otevírají nahoru. Berlingo je vysoké, takže se pod pátými dveřmi v pohodě postavím (měřím něco málo přes 180 cm). Nakládání a vykládání harampádí tak probíhá naprosto bez problémů. V příplatkové verzi jsme měli zatmavení zadních oken a samostatně otevíratelné okno u pátých dveří. Dost pochybuji, že to někdy využijeme — otevřít malé okno nebo celé dveře, to není moc velký rozdíl. Snad jen když někam zacouvám a zapomenu, že je potřeba více prostoru na otevření pátých dveří. („Já jsem zadní okno u kufru použila několikrát a přijde mi to super, že nemusíš otvírat celý kufr. U kterého musíš ustoupit o dva kroky, protože jsou ty dveře obří.“ – poznámka manželka)

Některá auta (např. Ford Galaxy) mají třetí řadu sedadel složitelnou do podlahy, takže je stále můžete vozit s sebou a vytáhnout jen v případě potřeby — po většinu času tak kufr slouží svému účelu. U Berlinga se do podlahy složit nedají, člověk tedy musí dopředu plánovat, zda je v danou chvíli upotřebí.

Naštěstí se dají složit aspoň nějak, tzn. uvolnit zadní kotvící nohy, překlopit směrem dopředu a zajistit popruhem. Sedadlo tak sice v kufru vezete, ale zabírá mnohem méně místa. V tu chvíli je kufr více než dostatečně velký a vejde se tam v pohodě i kočárek. Sedadla se dají vyjmout i úplně, je to velmi rychlý a jednoduchý proces, kdy se pouze uvolní pojistka zatažením za krátkou šňůrku. My to zatím řešíme tak, že jedno sedadlo ve třetí řadě necháváme, druhé je úplně vydělané.

Bez třetí řady sedadel připomíná kufr fotbalové hřiště a naskládáte do něj opravdu hodně nákladu. A pokud potřebujete vozit i delší věci, dají se sedadla ve druhé řadě, která jsou samostatná, složit téměř rovnoběžně s podlahou. (Pozor, v nižší Live verzi a od roku 2020 dokonce i ve Feel verzi je v základu vzadu lavice 2+1, dělená sedadla jsou pouze za příplatek). Na fotce výše jsme tak do kufru dali i 230 cm dlouhé police. Sklopit se dá i sedadlo spolujezdce – to už se vám do auta vejde i surfovací prkno nebo nejvyšší člověk na světě. Pokud by měřil přes 3 metry.

Že druhá řada sedadel pojme naprosto bez problémů tři plnohodnotné autosedačky (máme Cybex Aura-Fix 2017 a Cybex Solution M-fix SL, nejmenšího zatím vozíme ve vajíčku, ale zanedlouho koupíme třetí autosedačku), to už vlastně ani nemusím zmiňovat, protože to byl hlavní důvod, proč jsme nové auto potřebovali. Zapínání pásů sice chce trochu cviku, ale není to nic, u čeho byste z ruky museli dělat čínský hlavolam.

Interiér: ve znamení praktičnosti

Interiér, to je jedním slovem praktičnost. Odkládacích prostor je zde tolik, že budete skoro potřebovat kompas a mapu, když si něco schováte a zapomenete kam. Řidič má jednu přihrádku za volantem (za jízdy se moc nepokoušejte tam něco hledat), vlevo je malý otvor tak akorát na plechovku. Do dveří v pohodě dáte svačinu i s pitím. Dvě odkládací plochy jsou nad a pod multimediální obrazovkou — ideální na telefon, pokud právě nabíjíte nebo ho máte připojený k obrazovce.

U spolujezdce jsou dvě velké uzavíratelné přihrádky a nad celou palubní deskou je velká přihrádka, u které moc nevím, co bych tam dával. V příplatku byla ještě velká středová konzola, kterou jsme ze všech odkládacích prostor ocenili nejvíce — je mezi řidičem a spolujezdcem a je uzavíratelná. Navíc přidává výdech klimatizace do druhé řady sedadel s možností regulace a USB pro nabíjení. Pokud bych si mohl vybrat, asi bych do té konzole neinvestoval, když je v autě tolik jiných odkládacích prostor, ale teď jsem za ni rád.

Kabina je velmi prostorná a jak už jsem psal výše, výhled z ní je parádní. V příplatkové verzi vůz obsahoval paket rodina. Ten se skládá z panoramatického zrcátka, roletek zabudovaných do dveří ve druhé řadě a úložných prostor v podlaze ve druhé řadě. Na zrcátko jsem se velmi těšil, ale ve finále se ukázalo jako naprosto nepoužitelné, protože v něm vidím maximálně tak zadní prostřední sedadlo, a navíc velkou část výhledu v něm blokuje panel umístěný na stropu před zrcátkem. Roletky jsou fajn, ale zatím jsme neměli možnost je využít naplno, musíme počkat do léta. Dá se zároveň větrat okýnkem a mít roletky vytažené, což u clon s přísavkami na okno nejde.

Multimediální centrum bych v autě asi mít nemusel, ale teď už jsem si na něj hodně zvykl. Berlingo podporuje protokoly Android Auto a Apple CarPlay. Zjednodušeně to znamená, že kabelem připojíte svůj smartphone k palubnímu počítači a na osmipalcové obrazovce můžete ovládat a používat aplikace ze svého telefonu (ne všechny, jen schválené Googlem).

V praxi to znamená, že na obrazovce vidím Google Music nebo Spotify, takže si můžu pouštět veškerou muziku ze své knihovny, což je skvělé. Aplikace se navíc dají ovládat hlasově, takže stačí říct „Oukej Google. Přehraj Linkin Park“ a začne to přehrávat náhodný výběr od Linkinů (podobně funguje i „Oukej Google. Přehraj album Meteora, Linkin Park“). Bohužel Android Auto hází nelogicky klacky pod nohy. Nevidíte např. celou svoji hudební knihovnu, ale jen nějaký automatický předvýběr, protože řidič by za jízdy neměl být rozptylován koukáním do obrazovky a výběrem hudby.

To beru, řidič by se opravdu měl věnovat řízení, ale palubní počítač přece může obsluhovat i spolucestující. Máte tak na výběr dvě možnosti: vše si obstarat hlasovými příkazy, nebo si hudbu najít přímo v telefonu, což je za jízdy horší varianta, než koukat na obrazovku palubního počítače. Většinou si nějaký playlist vytvořím ještě před odchodem do auta nebo před nastartováním.

Citroën za nemalou cenu okolo 13 tisíc korun může do palubního počítače nahrát navigační mapy, ale pokud budete používat Android Auto, je to naprosto zbytečná investice. Mnohem lepší je použít Waze nebo Google mapy z mobilu, navigace funguje bezproblémově a zdarma. Raději na neznámých trasách používám Waze, který mi přijde skvělý jednak ovládáním, a jednak opravdu aktuálními informacemi.

V předchozím autě jsem palubní počítač neměl. V reakcích na internetu jsem četl, že v Berlingu má obrazovka horší odezvy a prostředí není moc svižné. Osobně mi tohle nepřišlo, a to jsem na podobné věci dost háklivý u telefonu i počítače — nemůžu ale srovnávat s ostatními auty. Na druhou stranu, multimediální centrum většinou není to, kvůli čemu si kupujete rodinné auto. Za mně funguje bez problému. Hodně jsem ocenil, že je obrazovka umístěna v místech, kam nemusím pohledem moc bloudit (jako je tomu například u Dacie Duster, kde je obrazovka hodně dole, takže úplně ztratíte oční kontakt s provozem). Běžné věci pak lze ovládat z multifunkčního volantu (ovládání autorádia, přepínání obrazovek malého palubního displeje mezi budíky apod.).

V příplatkové výbavě ještě bylo vyhřívané přední sklo, šedá metalíza, barevné potahy sedadel (což je asi nejzbytečnější věc na celém autě), elektricky sklopná zrcátka, náhradní ocelové kolo, automatická klimatizace, přední parkovací asistent a zatmavená zadní skla a paket rodina, o kterých už jsem psal. O některých ze zmíněných věcí se ještě rozepíšu dále.

Docela mě překvapuje, že do rodinného vozu Citroën v základu nedá alespoň gumové koberečky, které mají výrobní náklady v řádu desetikorun, a přitom se bez nich v autě s dětmi neobejdete.

Jízdní vlastnosti & vychytávky

Odezvu auta na vozovku hodně pohlcuje posilovač řízení — sice se auto jednoduše ovládá, ale nemáte moc páru o tom, co se děje pod vámi. Vymotat se z parkoviště u obchoďáku je ale díky tomu hračka, a o to jde u rodinného auta především — aby se řídilo jednoduše a lehce. Auto je vysoké a velké, nemůžete tedy čekat, že by sedělo na silnic přibité jako kdejaký osobák. V zatáčkách je cítit, že se naklání, takže to chce méně řezání a více klidu.

Co musím Francouzům hodně vytknout, je řazení. Když jsem přesedl do Berlinga z C-Maxe, kde jsou dráhy jednotlivých stupňů krátké a „zapadávají“, byl jsem trochu na rozpacích. Dlouhé dráhy a vůbec jsem si nebyl jistý, že bych zařadil správně, občas jsem se i přesvědčoval, zda tam mám správný stupeň. Za tohle rozhodně palec dolů a zpětně mě mrzí, že jsme nekoupili osmistupňový automat. Za těch pár měsíců jsem se sice s řazením sžil, ale přijde mi pořád jalové, občas mám pocit, jako kdyby o sebe drhly zuby, když řadím.

Dále bych chtěl ještě rozebrat věci, které jsem ve starém autě neměl, a které mi tedy přijdou nové (některé jsou užitečné, některé méně), ačkoliv pro spoustu z vás už mohou být dlouhá léta běžné.

Elektronická parkovací brzda — skvělá věc, automaticky se odbrzďuje i zabrzďuje, velmi rychle jsem si na to zvykl; když jedu v cizím autě s klasickou ruční brzdou, většinou ji zapomínám povolit.

Asistent rozjedu do kopce — dvě vteřiny po uvolnění brzdy ještě nechá auto bez pohybu, aby si řidič stihl přešlápnout na plyn. Tohle bych nepotřeboval, v autoškole jsme se rozjezdy celkem hodně učili. Ale nezkušeným řidičům, nebo lidem, kteří se rozjíždí přes ruční brzdu (která zde chybí) to může pomoct.

Hlídání jízdního pruhu — hlídá krajnice a středovou čáru a pokud má auto tendenci vyjet z pruhu, koriguje to samočinným zatáčením a blikáním kontrolky. Pozor, nedá se použít místo řízení, je to opravdu jen asistent nepozornosti. Tohle mi osobně nevadí, ale nepotřeboval bych to. Funkce se dá trvale vypnout.

Upozornění na kolizi a čtení značek — pokud příliš dojíždíte auto před vámi, varuje vás vaše vozidlo nejprve vizuálně, poté i hlasitým pípáním, že byste měli držet odstup. Pokud jsem četl správně, mělo by auto i aktivně brzdit, kdyby mělo dojít ke kolizi — to jsem zatím nezkoušel a doufám, že se toho ani nedočkám. Čtení značek je naprosto k ničemu — pokud rychlostní limit ruší křižovatka nebo konec obce, bude vám upozornění na třicítku na displeji svítit klidně dalších 100 kilometrů cesty. Tohle se má udělat pořádně, nebo vůbec.

Automatické stěrače — na ty jsem si rád zvykl. Pokud se venku mění podmínky, auto samo reguluje rychlost stírání. Dá se to i vypnout, respektive — po nastartování auta jsou automatické stěrače vypnuté, musí se páčkou zapnout pro každou jízdu.

Elektricky sklopná zrcátka — další užitečná věc. Po vypnutí motoru se sklopí, takže na parkovišti budete mít o trochu menší strach, že vám je někdo urazí. Dají se sklopit i za jízdy, když potřebujete zajet do opravdu úzkého prostoru.

Automatická dvouzónová klimatizace — automatika je fajn, nastavím si stupně a auto je drží. Dvouzónu (jiná teplota pro řidiče a pro spolujezdce) skoro nevyužíváme, akorát při první jízdě jsem se hodně divil, proč mi je celkově teplo, ale na ruku na řadící páce je mi chladno. Teplota se naštěstí ovládá dvěma páčkami, nikoliv otočným kolečkem, kde máte problém se trefit, nebo na displeji, kam se vám nechce lézt při řízení.

Automatické svícení a přisvěcování v zatáčkách — automatické svícení se dá vypnout, ale přijde mi to opět jako užitečná funkce, na kterou nemusím myslet. Ve tmě a v šeru se k dennímu svícení automaticky zapnou hlavní světla. Přisvěcování mlhovkami v zatáčkách pak dělá přesně to, co jsem napsal. Celkem užitečné.

Přední a zadní parkovací asistent — nebudu lhát, parkování bych měl sice zvládat levou zadní, ale občas mi směrem dopředu i dozadu chybí odhad, takže asistenty používám. Máme hodně malou garáž s cca deseticentimetrovou podélnou a pěticentimetrovou rezervou na každé straně od zrcátek, takže potřebuju auto parkovat nadoraz — v tomhle jsou asistenty velkým pomocníkem.

Motor & spotřeba

Šedesátilitrová nádrž na benzín je na levé straně. Podle stylu zatím jezdím za 7 (lehká noha) až 7.5 litrů (rychlejší jízda), nádrž vydrží 700 – 800 kilometrů. Za těch 5 tisíc kilometrů počítač hlásí celkovou průměrnou spotřebu 7.4 litrů/100 km. Tohle všechno na zimních pneumatikách a s tím, že nejčastěji jezdím krátké trasy domov — školka — práce (4 kilometry a v městském provozu). Na delších trasách se doufám dostanu na 6 až 6.5 litrů. Ověřím si to v dubnu, kdy se chystám na delší trip do východního Polska.

Aktualizováno 4. 3. 2020: Včera jsem jel delší trasu (cca 350 km) s tím, že před tím jsem měl už čtvrt nádrže vyježděnou v příměstském provozu. Na konci ukazoval počítač spotřebu 6.4l/100 km.

Co se motoru týče, zde vám toho moc nepovím. Ve zkratce: auto jezdí. Nečekal jsem, že odezva na sešlápnutí plynu bude tak svižná — srovnávám s C-Maxem, se kterým jsem raději moc nepředjížděl, protože byl velmi líný. Ano, majitelé silných motorů se mi asi vysmějí, pro ně je tenhle tříválec s 81 kW něco jako auto na setrvačník. Já jsem každopádně velmi příjemně překvapen a spokojen, protože od velkého rodinného auta jsem takové reakce vpravdě nečekal.

Závěr

Z recenze je patrné, že s autem jsme prozatím velmi spokojeni. Naskládáme do něj všechny děti (někdy i s dědou a babičkou), do kufru se nám vejde půl domácnosti (druhou půlku bychom mohli dát na střechu) a auto je velmi pohodlné a dobře se řídí. Zklamání z řazení jsem popisoval, ale celkový dojem z auta mi to nekazí. Nejhorší zážitek jsem s autem měl hned při odjezdu z autosalonu — byla naladěná pouze jedna stanice a v rádiu začal hrát Kryštof 😅. Ale pokud budou s autem pouze takovéto „problémy“, budu spokojený.

Auto má jednoznačně moje doporučení. A doporučení má ještě tato skvělá videorecenze od Rasťo Chvály z Garáž.TV, která mě přesvědčila v tom, že Berlingo chci.

Komentáře: 31

  1. Čtení značek u mě funguje ok a dá se prakticky využít tak, že pokud se na ovladači tempomatu zmáčkne horní a spodní tlačítko najednou, tak se tempomat automaticky nastaví na „přečtenou“ rychlost. Chce to trošku cviku, ale dá se na to zvyknout.

    Jinak pěkná recenze. Tom

    1. Díky — já jsem se ještě tempomat ani omezovač nenaučil používat, ale asi bych už měl 🙂

      Čtení mi funguje v pořádku, všechny omezující i rušící značky mi to přečte. Ale neruší to například na křižovatkách nebo na konci obce.

      1. Máme Berlingo s příplatkovou navigací a přečtené značky se ruší/mění podle polohy vozidla.

        1. To dává smysl. Bez navigace to tak bohužel nefunguje.

  2. Děkuji za úžasnou recenzi. Mohu s dovolením případně odkázat z našich stránek? Podle mého může někomu pomoci s rozhodováním.

    Zdeněk Slepička

  3. Zdravím,

    v zásadě mohu potvrdit výše uvedené po cca 9000 km (kupováno 03/2020). 3. potomek a předchozí malé MPV nám již bylo malé. Verze XL ve výbavě Feel, nad rámec jsme doobjednávali pouze GripControl (zatím nebyl důvod použít, ale jeho čas přijde) včetně rezervního kola a krytu pod motorem. Rozhodování benzín/nafta u nás proběhlo také, protože nenajezdíme na jednu stranu tolik, aby se nám nafta vyplatila, chtěl jsem benzín, ale v době objednání nešla objednat konfigurace Feel s benzínem a manuálem, pouze s automatem o cca 50tis. dražší a do toho se nám nechtělo. A protože jezdíme spoíše delší trasy, vzali jsme tu slabší naftu s manuálním 5-ti kvaltem. Co si budeme povídat, je to autobus :-). Horní polička nad hlavami je super na výstražné vesty nebo podobné drobnosti, kočárek se tam vleze bez skládání a na dovolenou k moři jsme brali tolik harampádí, co bychom v „normálním“ autě neodvezli a všechno bylo pod roletkou. Spotřeba po tom cca půl roce 5,8 nafty a okolo 6500 km jsem tankoval asi 12l AdBlue… Trošku jsem se bál té 5-ti stupňové převodovky, ale je skvěle odladěná, město na 3 do 50 km/h, mimo na 4 okolo 90 a na dálnici na 5 při 125 km/h točí víceméně 2500 otáček.
    Původně jsme se rozhodovali pro Opel, ale když žádná skladovka nebyla a na dotaz, za jak dlouho nám Combo XL vyrobí nám bylo sděleno že za 8 měsíců, zkusili jsme Citroen a tam to bylo za 3…
    Jinak potvrzuji, automatická světla, automatické stěrače super, čtení značek také funguje, pouze na dálnici se mi občas stane při předjíždění kamionu mi to načte jeho omezenou 90 😉 a samozřejmě křižovatky to „nebere“.
    Tak přeju mnoho šťastných kilometrů.

  4. Ahoj, mám XL v 1.2 96kW automat. Souhlasím se vším co tu bylo napsáno – pro naši velkou rodinu taky naprosto nedostižné auto. Dynamicky je to auto až překvapivě svižné, ale jistě na tom má zásluhu 8mi stupňový automat. Ten funguje výborně, jen spotřeba je zatím trochu vyšší. Mám teď najeto 6000km. Po městě to klidně žere 10 litrů, ale když jsem zkoušel jet na spotřebu v režimu EKO (převodovka sama vyřazuje na neutrál a auto plachtí), tak jsem se dostal asi na 6.3litru. To je super. Kombinace okresky a město se vejde do 8mi litrů. Spotřeba je asi jediné mínus, ale vzhledem k velikosti, váze a automatu je to pořád ještě v pohodě. V autě semtam i přespáváme a na občasné přespání je auto jako dělané – takový malý obytňák.

    1. Dobrý den, podle typu motoru máte benzín. Jak to vypadá se spotřebou teď? Máte najeto mnohem více kilometrů. Zvažujeme koupi verze XL v 7. místné verzi, chtěl bych automat, ale spotřeba ve městě a na krátké trasy mě děsí s benzínem děsí.

  5. Zdravím,
    dobrá recenze a nebít toho, že mám jinou konfiguraci vozu, je to skoro jako kdybych to psal já… Máme najeto cca 16.000 Km. Taky vozíme 3 písklata, taky samí kluci ;o))).
    Rád přispěji se svou troškou do mlýna:
    Osmistupňový automat je supr. Automat jsem pořídil kvůli manželce a naprostá spokojenost. Teď je mobilní, jezdí bezpečně a nestersuje jí řazení…
    Kdybych mohl mít automat s benzínem, jdu do benzínu, neb jezdíme také převážně krátké trasy, ale před rokem byl automat jen s nafťákem 130 koní. I tady spokojenost. Jezdíme dlouhodobě za 6,3 – 6,4. Jakmile ale jedeme někam dále, dá se jet kolem 5 – 5,5 l.
    Třetí řada sedadel (2 samostatná sedadla) jde úplně vyndat, otočit o 90 stupňů a naskládat vedle sebe hned za druhou řadu sedadel, takže vznikne takový vcelku symetrický schod a využitelnoust obřího kufru se ještě zvýší… Já si ještě udělal horizontální dělící podlážku, takže vozím ve dvou patrech a nemůžu si to vynachválit (samozřejmě jsem doobjednal i záchytnou síť, aby nás kočárek v případě nehody „neskalpoval“).
    Celkově jsem z auta nadšen, ale pro zachování objektivity doplním i negativa:
    V žádném jiném autě jsem neměl tak velký mrtvý úhel zpětných zrcátek. Vůbec nevím čím to je, ale je opravdu obří, člověk musí fakt dávat pozor – ze začátku mě to párkrát nachytalo, než jsem se na to začal zvlášť soustředit… To mi přijde jako největší průšvih toho auta – navíc v kombinaci s tím, že člověk má pocit, že z něj má skvělý výhled – a má, s vyjímkou mrtvých úhlů.
    Druhým negativem jsou sedačky, byť pohodlné, tak postrádající jakékoliv boční vedení (ani pokus o to), což v kombinaci s vysokým autem s tomu odpovídajícími náklony je uživatelsky trochu nepřívětivé. Ale už jsem se naučil loktem přidržovat loketní opěrky, takže zatím jsem se z auta nevysypal:o))).
    Třetí negativum je banalita, která mě ale z principu hrozně štve a to je umístění tlačítka vyhřívání sedaček. Je to vymyšleno úplně choře (tlačítka jsou z boku na sedadle a u spolujezdce dokonce není při zavřených dveřích ani vidět, takže kdo neví kde je, ten má smůlu. Navíc někdy se při stisknutí zapne, jindy ne, a jestli jsem to pochopil dobře, zapíná se až po rozjetí (ale celkově jsem nedokázal identifikovat, kdy se zapíná a kdy nikoliv). Takže se musím rozjet, pak musím za jízdy mrknout kde to tlačítko je – někde zboku sedačky a po jeho zmáčknutí ještě zkontrolovat, zda se rozsvítilo či ne – takže místo aby řidič koukal na cestu, čumí někam dolů a mačká čudlík a to vše musí probíhat za jízdy – to prostě nechápu.

    Tím negativa končí a na závěr zopakuji, že celkově jsem z auta nadšen a jsem s ním fakt spokojen.

    Zdravím

    Lakomec

  6. Dobrý den, děkuji za Vaši recenzi. Hledal jsem přesně tyto praktické informace. Nyní zvažuji nákup a chtěl bych se zeptat jaká je zkušenost po roce. Jste s autem spokojený, měnil byste něco? Děkuji za případnou odpověď.

    1. Hezký den,

      zatím jsme nenarazili na nic, co by nám dojem z auta zkazilo. Momentálně už ho máme rok a půl a velká spokojenost, rozhodně bych ho pro větší rodiny doporučil. Jen jsme do kufru ještě pořídili gumovou vanu, začínalo to tam vypadat jak v chlívku (kočár, dětská kola apod., spousta nepořádku).

  7. Přidávám se mezi spokojené zákazníky (po 25tis km).
    Všechno napsané sedí. Taky jsme velmi spokojení.

    Příště bych snad připlatil jen za automat. (máme manuál naftu a z řadící páky taky nejsem úplně nadšený).

    Ale poměr cena výkon – super.

  8. Chtěl jsem se prosím zeptat, jaké máte zimní pneumatiky, dáte mi tip poměr výkon/cena? V TP mám uvedeno R16 205/60 ET47 92U. Díky.

      1. Děkuji, super, oficiálně jsem už „šťastným“ majitelem XL sedmi místné verze, benzín, automat, Shine. Nakonec budu muset koupit i alu kola nebo disky, protože na Berlingu II jsou čtyři šrouby a na III je šroubů pět, původně jsem si chtěl nechat alu kola na zimu z dvojky. Citroën mívá většinou na podzim slevy na alu kola, tak to budu číhat.

      2. Chtěl jsem se ještě prosím zeptat na variantu zimních pneumatik pro 17″ alu kola? V TP mám uvedeno R17 205/55 ET50 92U.

  9. A ještě mám další dotaz, nedaří se mi zprovoznit Android Auto, mám Android 10, tam už je Android Auto integrované, když zapojím USB kabel (vyzkoušel jsem dva včetně mého originálního), tak mi rádio neustále hlásí, že musím změnit výchozí profil i když to v telefonu udělám, změním to na přenos souborů, ale v telefonu se to hned změní na pouze nabíjení a takhle neustále dokola. Když jsem vyzkoušel služební telefon, ve kterém je Android 11, tak se to spojí. Asi je čas na výměnu telefonu po 4 letech 🙁

    1. Zkusil bych telefon vyresetovat do továrního nastavení a provést aktualizaci na poslední verzi androidu. Mně se stalo, že mi nešel mobil připojit, když jsem si udělal v telefonu duální aplikace, což třeba v systému dovoluje Xiaomi. Když jsem je odstranil a v telefonu duální aplikace zakázal, Android Auto zase fungovalo.

      1. Jen informace, včera při čekání na rodiče jsem si chtěl zkrátit chvíli tím, že zkusím aktivovat Android Auto (AA). Vstoupil jsem v telefonu do nastavení AA, opět jsem tam zakliknul PŘIDAT DO APLIKACE AA NOVÁ AUTA, připojil na kabel a není možné, šlo to úplně bez problémů aktivovat. S telefonem jsem nic nedělal ani jsem ho neresetoval do továrního nastavení. Tam mám radost. Telefon komunikuje s AA v režimu nabíjení. Jen mám teď trošku obavy, protože Google chce AA změnit na Google Assistant. Více informací je zde:
        https://mobilmania.zive.cz/clanky/google-rusi-aplikaci-android-auto-jeji-funkce-prevezme-google-assistant/sc-3-a-1352530/default.aspx

        Snad to potom bude komunikovat když si koupíme nové telefony?

  10. Dobrý den, mám dotaz – vejdou se prosím do Berlinga XL jízdní kola bez jakékoliv demontáže např. předního kola? Samozřejmě běz druhé a třetí řadě sedadel.
    Děkuji.

  11. Zdravím a chválím za takovou recenzi. Máme berlingo lll M beznín a jedniná věc, která mě rozčiluje je vrzající pedál spojky. Někdy více či méně, hlavně při pouštěni. Již jsem reklamoval jako závadu v záruce. Uznali, opravili, ale vrže dál :o(. Jinak jsme moc spokojeni.

    1. Zdravím,měl jsem ten samý problém,pedál spojky vrzal,nereklamoval jsem a zkusil mezi spojový čep pedálu aplikovat silikonový sprej a je po vrzání 🙂

  12. Koupili jsme Toyotu Proace City VERSO XL Family 7, 1.2 PureTech 130 EAT8, 09/2022. V té době už zbytek produkce PSA jen elektro 🙁 nicméně krom pár detailů se jedná o totéž auto.
    Prvně bych chtěl autorovi článku poděkovat za obsáhlou recenzi a osobní zkušenosti, byla také jedním z důvodů že jsme řekli finální ano.
    Máme 2 děti, časem kdo ví 😉 a hromadu krámů. Do té doby jen kombíky(Fabie, oktavka, astra) s rakví. Nové auto jsme původně ani neuvazovali, nicméně situace na trhu 2022 ojetin byla tristní. VW Touran mi přišel malej, VW caddy jako rodina verze v rozumné výbavě stáří a nájezdu nebo Ford grand tourneo connect jen o málo levněji než nová Toyota (cca 640 tis), zkrat zhodnocení všech pro a proti jsem řekli ok na novou Toyotu. Původně jsem chtěl diesel v manuálu, automaty nemusím, ne moc dobrá zkušenost s VW DSG, mám to raději sám v ruce. Raději mám benzín, kratší trasy atd, ale ten trivalec mi připadal jako moc malej na velké auto. Manželka si prosadila automat a na otázku diesel automat XL byla odpověď asi 1,5 roku. Tak jsme nakonec vzali 1.2 130 EAT8. Mělo být za 6m, nakonec bylo za 2m. A jako první musím říct, překvapilo, jak tu byla několikrát zmíněno je to nadmíru očekávání živé, ať už naložené tak prázdné,dokonce musím říct že plynový pedál já až dost citlivý a jde velmi lehce za plynem, částečně to omezí Eco režim. S tím jde bohužel z mé zkušenosti i spotřeba, obecně jezdím svižně, ale s tímto se snažím jezdit rozumně, ale podle PC jsem v průměru za 9L, prodejce řikal že to klesne až se to zajede, zatím mám najeto 3100km tak stále doufám. Krátké trasy po Praze do 20km i díky tunelu když jedu hodně na spotřebu tak 6,5-7 L, používám hodně tempomat, brzdim motorem, ale jakmile člověk někde trochu přidá, přejede hned to letí nahoru, ten dlouhodobí průměr mě trochu zlobí. Co tedy konstruktéři nevychytali je ergonometrie ovládacích prvků. Topení sedaček, obecně ovládání topení směr výdech přepínače jedním tlačítkem a je trochu schované pod volantem, lepší je co typ výdech to tlačítko a moci si zvolit jakoukoliv kombinaci, tady to přepíná musím na to koukat a ne koukám před sebe. Ovládání teploty mě osobně přijde lepší ala konce kolečko. To stejné multi volant. Vyhovuje mi lépe koncern (např. fabia3style) v levo váleček hlasitost, podtim tlačítka skladba +/-, vpravo přepínání jižních hodnot. Tady vlevo obří tlačítka na hlasitost nad tím váleček na přepínání jižních hodnot a vprovo kolečko na výběr skladeb, přijde mi to nelogické. Nejde predzamknout auto a pak jen zabouchnout dveře. Nic moc info o jižních datech, berlingo a rifter by to snad měli mít alespoň přes aplikaci, Toyota to nemá a prý mít nebude, prodejce tvrdil že Toyota nechtěla sdílet nějaká data s PSA tak nevím. Středový tunel nám nevadí ale nejsme tak velcí. Vesměs jsou to drobnosti na které se dá zvyknout, jen ta spotřeba mě zlobí. Abych neříkal jen negativa, auto jako také super, automat reaguje hezky takže ho moc neřeším ani padly, jen při brzdění motorem do křižovatky. Prostorný a Prakticky. líbí si mi celo plastový lem jak má rifter. Řízení je hodně preposilovane takže člověk má pocit že řídí smarta 😀 a ne 5m dodávku, naštěstí při vyšších rychlostech trochu ztuhne takže v pohodě, na parkování super. Je to o pohodlné a relativně klidné jízdě, ale to neznamená že nemůžete valit pěkně rychle, jen to není na řezání zatáček, prostě chybí zpětná vazba. Parkovací asistent mi přejde trochu spomalenej v reakcích třeba o proti koncernu, zadní parkovací kamera je dobrá, ptáci pohled se občas hodí. Kdyby to šlo přidal bych, přední parkovací kameru, sledování mrtvého úhlu a kamery do zrcátek. Jo je prý taky trochu složitější sehnat pričníky, hagusy jsou dost silné. Snad moje poznatky taky někomu pomohu, a sorry že je to tak dlouhé.

    1. Díky moc, spoustě lidí to pomůže 🙂 Spotřeba je jeden z důvodů, proč nechci automat. V manuálu jezdím za 6,5-7,5 a to se nesnažím jezdit zrovna ekonomicky.

      1. Můžu se zeptat a ta spotřeba 6,5 – 7,5l byla hned ze začátku, nebo to bylo víc a pak si to sedlo. Jak jsem psal výše máme Puretech 1.2 130 EAT 8 XL. A ten dlouhodobý průměr podle PC, ale i podle tankování je stále 9L (Najeto něco přes 3600 km). Jsem sice schopný po Praze, cesta z práce cca 20km jet občas i za 6-6,5 ale to se musím hooodně snažit, ale to je hlavně díky tunelu když to jede konstantně 70 na tempomat. Povedlo se mi i Šumava (Vimperk) – > Praha cca 160 km, (okresky, dálnice, město (celá Praha J->S)) za 7.0 l, ale zase jsem se musel celkem snažit, dálnice 120 km/h na tacháči a žádná prudká akcelerace a předjíždění. Cestu tam jsem jel „normálně“ jak jsem zvyklí, pravda chvíli jsme se naháněli s Octavia RS a hned 9L. Ale i když jedu jen tak „na pohodu“ dálnice 130-140 podle navigace, tak je většinou výsledná spotřeba kolem těch 9 L. A nepřijde mi, že by ten rozdíl výkonu 110 vs 130 hp a automat EAT8 měl dělat 2 L na spotřebě. Kupodivu jak je moc nemusím tak ten automat řadí celkem slušně, nepodtáčí, při prošlápnutí plynu si podřadí i o 2 stupně, a když se jede lážo plážo drží to +/- kolem 2000 ot. Uvidíme v létě snad budou nějaké delší cesty a ještě si to sedne.
        P.S. má někdo zkušenost s taháním vozíků a karavanů, ten automat v benzínu má na kouli jen 1000 kg.
        P.S.2 už nám to někdo objel klíčem, tak jen poznatek z autorizáku, počítejte co díl na lakování topřes 10 tis. , my v tom byly za 70 tis.

        1. Ta spotřeba se podle mě v čase moc neměnila, možná tak o desetinky, ale ověřené to nemám. Momentálně mám najeto skoro 50 tisíc a má se to následovně: běžný provoz (krátké pocuky po městě – školka, škola, práce apod., což je 99 % mých jízd = 7.6 l/100 km, výš se nedostanu; když jezdím pravidelně delší trasy, dostanu se na 6.5l/100 km).

Napsat komentář: Berlingo XL - dobrá volba Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *